27 June 2013

Resepi Cream Puff

as salam

*** mula2 pasal Four Leaves tu.. tenkiu xila sebab komen.. pasal tanda halal tu memang kawan mama ada bagitau.. so sebelum kami beli roti, mama tanya kat pekerja FL tu roti ni HALAL ke tak? dia cakap halal.. kami ada sijil tu.. so lepas tu baru kami confident beli.. kalau tak memang tak beli.. 

lepas duk teringat Cream Puff besar tu, mama pun fikir baik buat sendiri.. lagipun anak2 memang suka makan.. so semalam kuar cari butter.. konfident jugak tak beli telur.. konon stok telur ada banyak.. padahal sampai rumah ada 3 bijik saja.. :p

jom cekidaut resepinya.. mama amik dari blog Cik Epal sebab macam senang ja tengok dia buat..

1/2 cawan butter
1 cawan air
1 cawan tepung (diayak)
4 biji telur (mama guna 3 biji sebab tak cukup)
secubit garam
sedikit esen vanila


cara nak buat:

(gambar cara mama amik dari blog Cik Epal.. mama tak sempat amik pun masa buat tu)

Panaskan butter dan air dalam periuk.. didihkan sampai sebati..




Bila dah larut sebati masukkan tepung dan kacau sehingga jadi macam doh.. kemudian tutupkan api..




masukkan doh dalam bekas lain dah masukkan telur pastu kacau lagi dengan tangan pun boleh.. telur masukkan sebiji2 ye.. pastu masukkan sedikit esen vanila..




kacau sampai sebati.. 




pastu bolehlah piping... buat bentuk dan bakar... 



tapi mama tak buat custard sebab telur tak cukup kan.. so mama tabur gula icing je atas tu... bagi rasa manis2 sikit.. 

so taraaaaaa......




comey dok??? macam lawak pun ada...

kalau nak tau sepanjang duk baka CP ni ranea sibuk la berdiri sebelah oven.. tak sabar nak makan.. hehe... mama ni takut dia pegang oven panas tu.. terpaksa la duk tunggu sampai CP ni masak..


senang je rupanya... tapi nanti kena buat dengan custard sekali.. resepi custard amik kat blog Cik Epal ya.. hehe


ok bye


lurve,

mamaleen

Hai

assalamualaikum hai... rindu saya tak?